
Milieuzone Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Arnhem 2025: boetes en wijzigingen!
Rijd je in een oudere auto? Pas dan op, want je kunt een boete krijgen in een aantal Nederlandse steden! Daar zijn namelijk milieuzones voor personenauto’s ingesteld. ‘Stinkende’ boetes voorkomen? Lees hieronder alles over milieuzones.
Milieuzone voor personenauto’s
De luchtkwaliteit in grote steden verslechtert. Daarom hebben diverse Nederlandse gemeenten al milieuzones voor vrachtwagens ingesteld. Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Den Haag gaan een stapje verder. Hier gelden ook milieuzones voor personenauto’s.
Ontheffing milieuzone
In bepaalde gevallen kan je ontheffing krijgen, waardoor je wel binnen de milieuzones mag rijden. Bijvoorbeeld wanneer je een oldtimer van 40 jaar of ouder bezit, gehandicaptenvervoer nodig hebt of onder een overgangsregeling voor bestelauto’s tot 2030 valt. Voor meer informatie kan je terecht bij de gemeentes of op milieuzones.nl.
Regels milieuzone in 2025
Nederlandse gemeenten met milieuzones hadden elk hun eigen regels en verkeersborden. Dit was voor bestuurders verwarrend. Daarom heeft de overheid deze verkeersregels in 2020 gelijkgetrokken. Bij deze regeling wordt er gebruik gemaakt van emissieklassen. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner de auto. Alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger mogen de milieuzone in. Op verkeersborden wordt aangegeven welke klassen in de stad zijn toegestaan.
Zero-emissiezones vanaf 2025
In zero-emissiezones zijn alleen volledig uitstootvrije bestelauto’s en vrachtwagens toegestaan. Op 1 januari 2025 zijn zero-emissiezones ingevoerd in Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. De verwachting is dat het aantal zones in 2030 is uitgebreid naar 30. In de zones geldt wel een overgangsperiode van maximaal 5 jaar.
Oude en nieuwe regels milieuzone
Eind 2020 zijn alle gemeenten gewisseld van het oude naar het nieuwe systeem. Mogelijk worden de regels de komende jaren nog strenger.

Milieuzone Utrecht 2025
Sinds april 2025 gelden in Utrecht strengere regels voor personen- en bestelauto’s op diesel. Deze mogen alleen de milieuzone in als deze een emissieklasse 5 of hoger hebben. Eerder was dit nog vanaf emissieklasse van 4. De zone omvat: het stationsgebied, de Jaarbeurs, de Binnenstad en enkele aangrenzende wegen. Vrachtwagens en autobussen worden al langer geweerd. Zij mogen alleen vanaf emissieklasse 6 de milieuzone in.
Wil je een dagontheffing voor milieuzone Utrecht? Dit kost:
- Dagontheffing vrachtauto/bestelauto of camper: 34,05 euro
- Ontheffing gehandicaptenvervoer: gratis!
- Ontheffing financiële noodzaak of bijzondere situatie: 96,05 euro

Milieuzone Rotterdam 2025
Rotterdam had aanvankelijk hetzelfde beleid als Utrecht, maar deze is inmiddels weer verdwenen. Hierdoor gelden er geen beperkingen voor personen- en bestelauto’s meer in Rotterdam. Zij zijn weer welkom in de stad, ongeacht leeftijd of emissieklasse. Wel geldt een zero-emissiezone voor vrachtverkeer en bestelauto's. Daarnaast heeft Rotterdam sinds 1 januari 2025 een milieuzone voor bestelauto’s lager dan emissieklasse 5. Op de Maasvlakte zijn alleen diesel vrachtauto’s met emissieklasse 6 toegestaan.
Milieuzone Arnhem 2025
Arnhem heeft al sinds 2019 een strenge milieuzone. Alleen personenauto’s met een emissieklasse van 4 of hoger mogen de milieuzone van Arnhem inrijden. Per 1 januari 2022 zijn ook de regels voor vrachtverkeer strenger geworden: alleen met een emissieklasse van 6 of hoger morgen zij nog de milieuzone in. Verder geldt vanaf 1 juni 2026 een zero-emissiezone voor vracht- en bestelauto’s. De zone omvat de Arnhemse centrumring met uitzondering van het Airborneplein en de Lage Kade. Wil je een ontheffing voor de milieuzone Arnhem? Dat kost 37,25 euro per dag.
Milieuzone Den Haag 2025
Sinds 1 juli 2021 geldt er in Den Haag een milieuzone voor oude personenauto’s die op diesel rijden. Alleen auto’s met een emissieklasse van 4 of hoger mogen de milieuzone inrijden. De zone ligt binnen de Centrumring en het Teldertracé. De Centrumring en het Teldertracé zelf horen niet bij de milieuzone. Sinds 1 december 2020 mag er al nergens meer in Den Haag worden gereden op een brom- of snorfiets van 2010 of ouder. Sinds 1 januari 2022 mogen alleen vrachtauto’s met een emissieklasse van 6 of hoger nog de milieuzone van Den Haag in rijden. In Den Haag geldt al een zero-emissiezone voor vracht- en bestelauto’s.

Boete milieuzone personenauto’s
Rijd je toch met een vervuilende auto in een milieuzone en heb je geen ontheffing? Dan betaal je een boete van 120 euro plus 9 euro administratiekosten. Doe daarom voor vertrek een milieuzone kenteken-check via milieuzones.nl, zodat je niet voor verrassingen komt te staan!