Drukte op het fietspad

Druk fietspad? Zo bereid je jezelf voor

Gepubliceerd op 16-03-2023
3947 keer gelezen

Het is weekend, de zon schijnt en je besluit om eens lekker een stuk te gaan fietsen. Klinkt als een zorgeloze dag. Maar vergis je niet: soms moet je extra goed opletten op het fietspad. Het wordt namelijk steeds drukker op de Nederlandse fietspaden. Benieuwd hoe dat komt en hoe je jezelf hierop voorbereidt? In deze blog vertellen we je er meer over.
 

Waarom is het zo druk op het fietspad?

In Nederland zijn er meer fietsen dan mensen. Geen wonder dat Nederland bekend staat als fietsland. Maar in de praktijk zien we dat veel fietspaden te smal zijn om al die drukte aan te kunnen. Ook de snelheidsverschillen op het fietspad worden steeds groter. 
 

Groter verschil in snelheid

Elektrische fietsen zijn niet alleen comfortabel: je bent vaak ook een stuk sneller dan met een normale fiets. Het is dan ook niet gek dat de elektrische fiets steeds populairder wordt. In 2022 telde Nederland al ongeveer 5 miljoen e-bikes. Ongeveer drie op de vier verkochte modellen is een stadsfiets. Als die voor jou niet hard genoeg gaat, kan je ook kiezen voor een speed pedelec. Maar ook met andere snelle voertuigen – zoals de scooter – mag je op het fietspad. Daardoor zien we grotere snelheidsverschillen op het fietspad. Het gevolg is dat snellere weggebruikers vaker en sneller willen inhalen. Dat kan zorgen voor onveilige verkeerssituaties. 
 

Soort vervoermiddelGemiddelde in km/uur
Scooter of snorfiets33
Speed pedelec29
Wielrenner26
E-step en deelscooter25
(hybride) e-bike of fatbike25
Gewone fiets18

 

Het fietspad is te smal

Veel fietspaden zijn veel te smal. Dat blijkt uit een onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco. Sommige voertuigen nemen veel meer ruimte in dan bijvoorbeeld de gewone fiets. Denk aan (deel)scooters en bakfietsen. De ruimte op het fietspad wordt daardoor kleiner. Zo heb je sneller last van verkeersopstoppingen en neemt de kans op een botsing toe. Bij een botsing geldt: hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de gevolgen zijn. Als je op de fiets wordt geraakt door een scooter, is de kans op letselschade groter. Een scooter is namelijk ongeveer 50 kilo zwaarder dan jouw gewone stadsfiets. 


Manieren om de drukte op te lossen

De vraag is hoe de drukte op het fietspad opgelost kan worden. Daarvoor moet de infrastructuur verbeteren. De overheid heeft bijvoorbeeld in verschillende gebieden fietssnelwegen laten aanleggen. Als fietser heb je hier voorrang op auto’s en je hebt minder vaak last van scherpe bochten. Hierdoor sta je minder snel vast in een verkeersopstopping en kan je andere weggebruikers gemakkelijker veilig inhalen. Naast fietssnelwegen, zie je in steden ook steeds vaker fietsstraten. Je herkent deze aan het rode wegdek. Automobilisten zijn te gast op een fietsstraat, waardoor jij als fietser meer de ruimte krijgt. 
 

Markering fietspad


Veilig een druk fietspad op: 4 tips

Er zijn al een paar stappen gezet om de drukte op het fietspad te verminderen. Toch zal de drukte niet zomaar verdwijnen. Daarom hebben we 4 tips waarmee je goed voorbereid het fietspad op gaat. 
 

Tip 1. Mijd het spitsuur 

Als je tijdens de spits met de fiets naar werk of school gaat, kun je de drukte op het fietspad misschien moeilijk ontlopen. Maar als je jouw vertrektijd zelf kan kiezen, mijd dan de vroege ochtend en namiddag. 
 

Tip 2. Stel je fiets goed af

Wat doe je als de fietser vóór jou iets onverwachts doet? De kans is groot dat je jouw stuur snel opzij beweegt en in de remmen knijpt. Als je zadel te hoog staat afgesteld, kan je moeilijker bij de grond en val je gemakkelijk om. Stel je zadel dus in op de juiste hoogte voor jou. Laat ook regelmatig je remmen checken. Zo sta je sneller stil.
 

Tip 3. Gebruik een fietsspiegel

Met een fietsspiegel aan je stuur zie je beter of weggebruikers jou willen inhalen. Je kan natuurlijk ook achterom kijken, maar dan zie je niet wat het verkeer voor je doet. En misschien stuur je per ongeluk te ver naar links, waardoor je een tegenligger kan raken. Spiegelen dus! 😉


Tip 4. Gebruik een helm

Ben je toch betrokken bij een fietsongeluk? Volgens SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) verklein je de kans op hoofdletsel met zo’n 60% als je een helm draagt. De moeite waard om er eentje op te zetten dus!
 

Fiets op de grond


Ben je aangereden op de fiets?

Als je bent aangereden op de fiets, is dat natuurlijk heel vervelend. Goed om te weten: je hebt bijna altijd recht op een schadevergoeding. Benieuwd hoe dat zit en welke kosten je kan laten verhalen?


Je leest het hier

Meer lezen? Schrijf je in!

Ontvang per e-mail het laatste nieuws, handige tips, voordelen, acties en meer!
 

Contact

Chat Bel Mail