Risico’s bij het kopen van een woning
Net je droomhuis gekocht? Gefeliciteerd! Maar wat als je problemen krijgt over het koopcontract, onenigheid met de aannemer, of er blijkt opeens houtrot in je woning te zitten? Allemaal zaken waarvan je hoopt dat het je niet overkomt. Lees hieronder de 3 grootste risico’s bij het kopen van een woning en wat te doen als dit voorkomt.
1. Problemen met het koopcontract
Met de huizenmarkt van nu heb je weinig tijd om goed na te denken voordat je een huis koopt. Kopers staan in de rij! Voordat je het weet heeft een andere partij al een bod gedaan en is de woning aan je neus voorbij gegaan. De belangrijkste afspraken leg je vast in het koopcontract.
Belangrijk om te weten:
- Je hebt als koper 3 dagen bedenktijd na het tekenen van het koopcontract. Tijdens deze bedenktijd kun je de koop ongedaan maken, zonder hier een reden voor op te geven. Wil je langer de tijd? Dan moet je dit apart vast laten leggen.
- Laat ontbindende voorwaarden opnemen in het koopcontract. Denk aan financieringsvoorbehoud of voorbehoud van verkoop van de eigen woning.
- Houd rekening met de waarborgsom. Is de bedenktijd voorbij en kun je niet 1 van de ontbindende voorwaarden inroepen? Dan staat vaak in het contract dat je een boete van 10% van de afgesproken koopprijs moet betalen. Dit zijn dus al snel tienduizenden euro’s.
2. Conflicten met dienstverleners
Het huis dat je hebt gekocht, voldoet helemaal aan je eisen! Op 1 punt na: de badkamer is flink gedateerd. Je besluit hier een aannemer voor in te schakelen. Helaas loopt dit niet helemaal zoals gepland. Je bent niet tevreden over de oplevering van de badkamer. De afwerking is slordig en op sommige plekken blijkt het zelfs te lekken. Natuurlijk hoop je dat dienstverleners als de aannemer, loodgieter of installateur hun werk goed doen. Maar in de praktijk is dit helaas niet altijd het geval.
Tips bij conflicten met dienstverleners:
- Bekijk altijd of je voor de verbouwing die je wilt doen een vergunning nodig hebt en spreek af wie dit regelt.
- Kies voor een aannemer die is aangesloten bij een brancheorganisatie. Dit geeft je meer zekerheid als je een meningsverschil krijgt.
- Stel een aannemingsovereenkomst op. Leg alle afspraken die je vooraf met de aannemer maakt, schriftelijk vast.
- Betaal niet meer dan 10% van de aanneemsom vooruit.
- Ben je niet tevreden over het geleverde werk van de aannemer? Geef dit dan aan tijdens de oplevering. Geef de aannemer de kans om de werkzaamheden waar je niet tevreden over bent te herstellen.
3. Gebreken aan je woning
Bij een bestaande woning, maar ook bij een nieuwbouwwoning kun je achteraf voor een nare verrassing komen te staan: verborgen gebreken.
Bestaande woning
Een scheur in een draagmuur, een rotte dakconstructie of een flinke lekkage. Het kan zomaar dat de aannemer gebreken aan je woning ontdekt. Of je ontdekt zelf een gebrek. Dan kan het zijn dat de vorige eigenaar dit bewust niet aan je heeft verteld. Soms kun je de koper dan aansprakelijk stellen voor het verborgen gebrek.
Nieuwbouwwoning
Kies je voor een nieuwbouwwoning? Ook dan kunnen er gebreken zijn bij de oplevering van de woning. Ontdek je na de oplevering van je woning een gebrek? Meld dit dan zo snel mogelijk nadat je het gebrek hebt ontdekt. Belangrijk: geef de aannemer de gelegenheid om de fouten te herstellen.
Kies voor een rechtsbijstandverzekering
Zeker als je net een huis hebt gekocht of verkocht, is rechtsbijstand duidelijk geen overbodige luxe. Tip: sluit ruim van tevoren een rechtsbijstandverzekering af, zodat je juridische hulp kunt inschakelen wanneer een conflict ontstaat. Achteraf afsluiten is niet mogelijk. Zo hoef je niet zelf de kosten van een advocaat te betalen. Dat is altijd mooi meegenomen!