Mensen rennen naar auto

Wijzigingen Algemene Verzekeringsvoorwaarden P22-ALG-01

Hieronder zie je per artikel wat er in de Algemene Verzekeringsvoorwaarden gewijzigd is. De wijzigingen kunnen in je voordeel, maar ook in je nadeel zijn. Lees deze pagina daarom goed door.

 

  • Per artikel vatten we eerst kort voor je samen wat er is veranderd of toegevoegd.
  • Daarna zie je de letterlijke tekst waarin de wijziging staat uit de nieuwe (versie 22-ALG-01) en de oude voorwaarden. Kijk goed welke oude voorwaarden je hebt. Dit vind je terug op jouw polisblad.

Artikel 1. Hoe komt de verzekeringsovereenkomst tot stand?

Wat is er aangepast? 

We hebben meer uitleg toegevoegd over hoe de verzekeringsovereenkomst tot stand komt. En dat het aanvraagformulier de basis voor de verzekering vormt. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 1. Hoe komt de verzekeringsovereenkomst tot stand?

a. Je vraagt de verzekering aan.

  • Via onze website of telefonisch via een verzekeringsadviseur.
  • Je kan alleen een verzekering afsluiten voor schade die op het moment van het sluiten van de overeenkomst nog niet bekend is en redelijkerwijs niet te verwachten valt.

 

b. Je beantwoordt alle vragen naar waarheid.

  • Je geeft ons juiste en volledige informatie tijdens de aanvraagprocedure van de verzekering.
  • Je controleert de informatie die je hebt gegeven op juistheid, voordat je de aanvraag indient.

 

c. Je ontvangt een bevestiging van de aangevraagde verzekering.

  • Je controleert nogmaals de gegevens op het aanvraagformulier op juistheid.
    Is bepaalde informatie niet juist of volledig? Dan meld je dit direct.
  • Het aanvraagformulier vormt de basis van de aangevraagde verzekering.

 

d. Je ontvangt het polisblad.

  • De aanvraag is door ons akkoord bevonden op basis van de informatie die jij tijdens de aanvraag hebt gegeven.
  • De verzekeringsovereenkomst is tot stand gekomen.
  • Je controleert de informatie op je polisblad op juistheid.
    Is bepaalde informatie niet juist of volledig? Dan meld je dit direct.

 

Oud: voorwaarden 2014.1

Artikel 2. Basis van de verzekering

De grondslag voor de verzekering vormen alle door u verstrekte gegevens. Bij de ingang en wijziging van de verzekering ontvangt u een polisblad en zonodig de bijbehorende verzekeringsvoorwaarden. De gegevens die op het polisblad en in de verzekeringsvoorwaarden vermeld staan, dienen door u zeer zorgvuldig gecontroleerd te worden. Indien u niet binnen 2 weken na de afgifte van een polisblad en/of verzekeringsvoorwaarden anders te kennen geeft, gaan wij ervan uit dat u instemt met de inhoud. Wij verstrekken u de genoemde documenten en overige correspondentie inzake uw polis via elektronische weg indien u daar vooraf mee instemt.

 

Oud: voorwaarden 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Artikel 2. Basis van de verzekering

De grondslag voor de verzekering vormen alle door u verstrekte gegevens. Bij de ingang en wijziging van de verzekering ontvangt u een polisblad en zonodig de bijbehorende verzekeringsvoorwaarden. De gegevens die op het polisblad en in de verzekeringsvoorwaarden vermeld staan, dienen door u zeer zorgvuldig gecontroleerd te worden. Indien u niet binnen 2 weken na de afgifte van een polisblad en/of polisvoorwaarden anders te kennen geeft, gaan wij ervan uit dat u instemt met de inhoud. Wij verstrekken u de genoemde documenten en overige correspondentie inzake uw polis via elektronische weg indien u daar vooraf mee instemt.

  • Je controleert nogmaals de gegevens op het aanvraagformulier op juistheid.
  • Is bepaalde informatie niet juist of volledig? Dan meld je dit direct.
  • Het aanvraagformulier vormt de basis van de aangevraagde verzekering.
    • De aanvraag is door ons akkoord bevonden op basis van de informatie die jij tijdens de aanvraag hebt gegeven.
    • De verzekeringsovereenkomst is tot stand gekomen.
    • Je controleert de informatie op je polisblad op juistheid.
    • Is bepaalde informatie niet juist of volledig? Dan meld je dit direct.

Artikel 3. Bij wie heb je de verzekering afgesloten?

Wat is er aangepast?

Er is uitleg toegevoegd over wie Promovendum en National Academic zijn. Promovendum is en blijft jouw aanspreekpunt. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 3. Bij wie heb je de verzekering afgesloten?

Via Promovendum bij National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V.

  • National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V. (KvK 24370396) is de risicodrager van de verzekeringen die worden aangeboden onder de naam Promovendum.
  • National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V. = wij.
  • Promovendum (KvK 23076960) is een intermediair van National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V.
  • Promovendum voert werkzaamheden uit voor National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V.
  • Promovendum is jouw aanspreekpunt.

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

d. Promovendum

Onder Promovendum wordt in de voorwaarden verstaan intermediair van National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V.. Postbus 362, 3300 AJ Dordrecht. KvK 24370396. National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V. is de risicodrager van de schadeverzekeringen (exclusief zorgverzekeringen) die worden aangeboden onder de naam Promovendum.

Artikel 5. Voor wie zijn de verzekeringen van Promovendum?

Wat is er aangepast?

Er is aan de nieuwe voorwaarden toegevoegd met welke opleidingen je een verzekering aan kunt vragen. En wanneer wij een diploma kunnen opvragen. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 5. Voor wie zijn de verzekeringen van Promovendum?

Promovendum biedt verzekeringen voor hoger opgeleiden.

  • Je kan bij Promovendum een verzekering aanvragen als de hoogst afgeronde opleiding tenminste wo, hbo, mbo niveau 4, vwo of havo is.
  • Het gaat om de hoogst afgeronde opleiding van jou of jouw partner.
  • Wij kunnen een diploma van de hoogst afgeronde opleiding bij je opvragen.
    - Voordat de verzekering tot stand komt.
    - Gedurende de looptijd van de verzekering.
    - Bij schade.

 

Bij Begrippen zie je wat wij onder partner verstaan.

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Artikel 16. Persoonsregistratie / Doelgroep

c. Op de premie van de verzekeringen van Promovendum wordt een korting verleend in verband met uw opleiding en/of uw beroep. Mocht u niet tot de doelgroep van Promovendum behoren, dan gelden afwijkende kortingen of toeslagen. Mocht in geval van schade blijken, dat in tegenstelling tot de door u bij het aangaan van de verzekering verstrekte informatie, u niet tot de doelgroep behoort, dan zal een aanvullende premie in rekening worden gebracht en het schadebedrag in die verhouding worden verlaagd. Indien Promovendum het risico in het geheel niet geaccepteerd zou hebben, dan ontvangt u in het geheel geen uitkering en wordt de polis per de schadedatum beëindigd.

Artikel 7. Wanneer mag je een verzekering stoppen?

Wat is er aangepast?

Er is toegevoegd wanneer er sprake is van een dubbele verzekering en wanneer je recht hebt op premieteruggave. We leggen uit dat er geen schade mag zijn geclaimd om in aanmerking te komen voor teruggave van premie. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 7. Wanneer mag je een verzekering stoppen?

b. Als je twee dezelfde verzekeringen hebt afgesloten.

De eerste verzekering is ingegaan voordat de tweede en zelfde verzekering bij Promovendum werd afgesloten en je betaalt voor beide verzekeringen premie.

 

Je komt in aanmerking voor teruggave van te veel betaalde premie als;

  • Er geen schade is geclaimd op de verzekering bij Promovendum.

 

Wij betalen premie terug tot maximaal twee jaren voor de beëindiging van de verzekering bij Promovendum, in de situatie dat je dubbel verzekerd blijkt te zijn geweest.

 

Let op: dit geldt niet als er sprake is van verschillende verzekeringen met een overlappende dekking.

 

Oud: voorwaarden 2014.1

Artikel 10. Einde van de verzekering

g. ingeval u aantoont dat u voor een van de door u bij Promovendum gesloten verzekeringen reeds bij een andere verzekeraar premie heeft betaald voor een gelijke verzekering. In dat geval beëindigt Promovendum op uw eerste verzoek de bij Promovendum gesloten verzekering. In een dergelijk geval kunt u de premie die u voor de desbetreffende verzekering bij Promovendum heeft betaald, over een periode van maximaal twee jaren voor de beëindiging van de verzekering bij Promovendum gerestitueerd krijgen.

 

Oud: voorwaarden 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Niet opgenomen in voorwaarden.

Artikel 8. Wanneer mogen wij een verzekering stoppen zonder opzegtermijn?

Wat is er aangepast?

In bepaalde situaties mogen we de verzekering opzeggen zonder opzegtermijn. Hier zijn een aantal situaties toegevoegd. Namelijk:

  1. Wanneer de premie (ondanks een aanmaning) niet op tijd wordt betaald. Hiervoor gebeurde dit pas na één jaar na de uiterste betaaldatum.
  2. Wanneer je als verzekerde fraude pleegt of een medewerker bedreigt. Eerder werd bedreigen niet genoemd in de voorwaarden, dit is dus toegevoegd.
  3. Wanneer je als verzekerde naar het buitenland verhuist. Dit stond hiervoor alleen in een aantal Specifieke Verzekeringsvoorwaarden genoemd. Doordat dit nu is opgenomen in de algemene voorwaarden, kan dit dus een toevoeging zijn.

 

Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 8. Wanneer mogen wij een verzekering stoppen zonder opzegtermijn?

a. Je betaalt de premie, ondanks een aanmaning, niet op tijd.

  • Wij mogen de verzekering stoppen, die op het polisblad staat.
  • Jij blijft de niet betaalde premie schuldig.

 

b. Jij of een verzekerde pleegt fraude of bedreigt een medewerker.

  • Wij kunnen alle verzekeringen stoppen die je met Promovendum hebt gesloten.
  • Ook alle andere verzekeringen waarvan National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V. de risicodrager is kunnen worden gestopt.
  • Je moet uitkeringen en door ons gemaakte kosten terugbetalen.
  • Je krijgt geen premie terug.
  • Wij mogen bij fraude of bedreiging aangifte doen bij de politie.
  • Wij mogen de fraude of bedreiging registreren bij Stichting CIS (Stichting Centraal Informatiesysteem).
    - Alle verzekeraars in Nederland kunnen deze gegevens zien.
    - Voor meer informatie: stichtingcis.nl.

 

Bij Begrippen zie je wat wij onder fraude verstaan.

 

c. Je bent verhuisd of gaat verhuizen naar het buitenland.

  • De verzekering eindigt per de datum dat je bent uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Je krijgt te veel betaalde premie terug. Wij betalen premie terug tot maximaal twee jaren.

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Artikel 5. Premiebetaling

c. Indien u niet binnen 1 jaar na de uiterste betaaldatum heeft betaald zal Promovendum de verzekeringsovereenkomst per de eerstvolgende contractsvervaldatum beëindigen. De plicht tot het betalen van de tot op dat moment verschuldigde premie en alle kosten blijft echter bestaan.

Artikel 9. Wanneer mogen wij een verzekering stoppen met twee maanden opzegtermijn?

Wat is er aangepast?

We hebben toegevoegd dat we de verzekering met twee maanden opzegtermijn mogen beëindigen als het gebruik van de verzekering negatief opvalt. Of wanneer de relatie met de partner eindigt en de premie is gebaseerd op de opleiding van de partner. In vergelijking met de oude voorwaarden hebben we meer recht gekregen om de verzekering te beëindigen.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 9. Wanneer mogen wij een verzekering stoppen met twee maanden opzegtermijn?

c. Als jouw gebruik van de verzekering negatief opvalt.

  • Bijvoorbeeld omdat je veel schades claimt.
  • Wij mogen de verzekering, inclusief aanvullende dekkingen en aanvullende verzekeringen, stoppen.
  • Binnen 30 dagen na een schademelding, onze schade-uitkering of onze afwijzing van de claim laten wij je weten dat de verzekering stopt.

 

d. Als de relatie met jouw partner eindigt.

  • En de premie voor jouw verzekering is gebaseerd op de hoogst afgeronde opleiding van jouw (ex) partner.
  • En jouw hoogst afgeronde opleiding geen wo, hbo, mbo niveau 4, vwo of havo is
  • Je meldt deze wijziging direct na de beëindiging van de relatie.
  • Je krijgt te veel betaalde premie terug.

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 10. Wanneer is schade niet verzekerd?

Wat is er aangepast?

In de voorwaarden is toegevoegd dat schade door solar- of magnetische storm is uitgesloten. Ook is schade door een pandemie nu uitgesloten. In vergelijking met de oude voorwaarden is er nu geen vergoeding voor schade meer bij een solar- of magnetische storm.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 10. Wanneer is schade niet verzekerd?

d. Schade door solar- of magnetische storm.

Schade doordat elektronische- of energievoorzieningen worden aangetast en alles wat daarmee te maken heeft.

 

e. Schade door een pandemie.

Schade en kosten die verband houden met de (mogelijke) aanwezigheid van, of maatregelen tegen, een pandemie. En alles wat daarmee te maken heeft.

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 17. Wat als je één premiebetaling overslaat?

Wat is er aangepast?

Er is toegevoegd dat wanneer je een premiebetaling overslaat, je verzekering wordt geschorst én dat schade in die periode niet is verzekerd. Zie ook artikel 18 hieronder. Dit was al opgenomen in de voorwaarden, alleen was deze omschrijving nog algemeen. Hierdoor was niet voor elke verzekerde duidelijk dat één premiebetaling overslaan al gevolgen heeft voor de dekking van de verzekering. Dit is dus een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 17. Wat als je één premiebetaling overslaat?

Ook dan ben je te laat met betalen. Ook als je de volgende premies wel betaalt.

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Artikel 5. Premiebetaling

b. U dient de premie en alle bijkomende kosten en belastingen binnen 14 dagen nadat deze verschuldigd zijn bij vooruitbetaling te voldoen. Indien u de verschuldigde bedragen om welke reden dan ook niet binnen deze termijn (uiterste betaaldatum) heeft voldaan, zullen wij u aanmanen en u een respijttermijn van 14 dagen geven om de premie en alle bijkomende kosten en belastingen alsnog te betalen. Indien u niet binnen de zojuist bedoelde respijttermijn heeft betaald, wordt de dekking van de verzekering geschorst vanaf de eerste dag van de termijn waarop de nota betrekking heeft. U dient het verschuldigde bedrag alsnog te betalen. De dekking gaat zonder terugwerkende kracht weer in op de dag nadat de betaling, inclusief alle rente, gerechtelijke en buitengerechtelijke invorderingskosten van u ontvangen zijn, tenzij er schriftelijk anders met u wordt overeengekomen.

Artikel 18. Wat zijn de gevolgen als je te laat betaalt?

Wat is er aangepast?

Er is een artikel toegevoegd over het te laat betalen van de premie. De verzekering wordt dan stop gezet en de verzekerde wordt in dat geval intern geregistreerd als wanbetaler. Dit was al opgenomen in onze voorwaarden, maar werd nog niet zo specifiek omschreven. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 18. Wat zijn de gevolgen als je te laat betaalt?

c. Wij mogen de verzekering stoppen.

  • Je bent dan niet meer verzekerd. Niet betaalde premie blijf je schuldig.
  • Let op: bij de autoverzekering geven wij dan geen verklaring over de opgebouwde schadevrije jaren af.

 

d. Wij mogen jou registreren als wanbetaler.

  • De registratie is niet inzichtelijk voor andere verzekeraars.
  • De registratie is wel inzichtelijk voor National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V.

Artikel 19. Wat als je de eerste premie niet betaalt?

Wat is er aangepast?

Er is toegevoegd dat de verzekering niet tot stand komt als de eerste premie niet wordt betaald. In vergelijking met de oude voorwaarden hebben we hiermee meer rechten om de aanvraag van de verzekering te laten vervallen wanneer de eerste premie niet wordt betaald.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 19. Wat als je de eerste premie niet betaalt?

Dan komt er geen verzekering tot stand. Wij stoppen de verzekering met terugwerkende kracht. Je bent dan nooit verzekerd geweest.

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Artikel 5: Premiebetaling

b. U dient de premie en alle bijkomende kosten en belastingen binnen veertien dagen nadat deze verschuldigd zijn bij vooruitbetaling te voldoen. Indien u de verschuldigde bedragen om welke reden dan ook niet binnen deze termijn (uiterste betaaldatum) heeft voldaan, zullen wij u aanmanen en u een respijttermijn van 14 dagen geven om de premie en alle bijkomende kosten en belastingen alsnog te betalen. Indien u niet binnen de zojuist bedoelde respijttermijn heeft betaald, wordt de dekking van de verzekering geschorst vanaf de eerste dag van de termijn waarop de nota betrekking heeft. U dient het verschuldigde bedrag alsnog te betalen. De dekking gaat zonder terugwerkende kracht weer in op de dag nadat de betaling, inclusief alle rente, gerechtelijke en buitengerechtelijke invorderingskosten van u ontvangen zijn, tenzij er schriftelijk anders met u wordt overeengekomen.

 

c. Indien u niet binnen 1 jaar na de uiterste betaaldatum heeft betaald zal Promovendum de verzekeringsovereenkomst per de eerstvolgende contractsvervaldatum beëindigen. De plicht tot het betalen van de tot op dat moment verschuldigde premie en alle kosten blijft echter bestaan.

Artikel 20. Wanneer mogen wij de premie of de voorwaarden aanpassen?

Wat is er aangepast?

Is de aanvraag van de verzekering gebaseerd op de hoogst afgeronde opleiding van de partner? In de nieuwe voorwaarden is toegevoegd dat we dan de premie of voorwaarden van de verzekering mogen aanpassen wanneer de relatie met de partner eindigt. In vergelijking met de oude voorwaarden hebben we dus meer rechten om de verzekering aan te passen wanneer de relatie met de partner eindigt. 

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Artikel 20. Wanneer mogen wij de premie of de voorwaarden aanpassen?

c. Als de relatie met jouw partner eindigt.

  • En de premie voor jouw verzekering is gebaseerd op de hoogst afgeronde opleiding van jouw (ex) partner.
  • En jouw hoogst afgeronde opleiding verschilt, maar wel wo, hbo, mbo niveau 4, vwo of havo is.

Je meldt deze wijziging direct na de beëindiging van de relatie. Wij mogen dan de premie aanpassen.

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Begrippenlijst

Wat is er aangepast?

De begrippen pakketkorting, pandemie, partner, atoomkernreactie en fraude zijn toegevoegd aan de begrippenlijst. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-ALG-01

Begrippen

Atoomkernreactie

Elke kernreactie waarbij energie vrijkomt, zoals kernfusies, kernsplijting of kunstmatige en natuurlijke radioactiviteit.

 

Fraude

Jij of een verzekerde probeert onterecht geld of een service van ons te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Opzettelijk onjuiste informatie geven bij het aanvragen van een verzekering;
    Hieronder valt ook het verstrekken van onjuiste informatie over jouw hoogst afgeronde opleiding of de hoogst afgeronde opleiding van jouw partner.
  • Bij een schademelding niet de waarheid vertellen;
  • Bewust informatie achterhouden bij het aanvragen van een verzekering en/of een schademelding;
  • Documenten vervalsen of bedragen op nota’s aanpassen;
  • Een schade in scène zetten of verzinnen;
  • Meer claimen dan de werkelijke schade, door te liegen over het bedrag of de hoeveelheid spullen.

 

Ons fraudebeleid vind je terug op promovendum.nl/fraudebeleid.

 

Pakketkorting

Een extra korting op de premie omdat je vijf of meer verzekeringen bij Promovendum hebt.

  • Voor het aantal verzekeringen bij Promovendum, gelden de verzekeringen van jou én jouw partner, woonachtig op hetzelfde adres.
  • Onze pechhulp- en (tand-)ongevallenverzekering tellen wel mee voor het aantal verzekeringen, de pakketkorting geldt niet voor de premie van de pechhulp- en (tand-)ongevallenverzekering.
  • De Ongevallenverzekering Inzittenden, Schadeverzekering Inzittenden en Verkeersrechtsbijstandverzekering zijn aanvullende verzekeringen bij onze autoverzekering. Deze aanvullende verzekeringen tellen niet mee voor het aantal verzekeringen.
  • Als het aantal verzekeringen wijzigt van vijf of meer, naar vier of minder vervalt de pakketkorting.
  • Als de relatie met je partner eindigt en het woonadres is niet meer gelijk, dan wordt de pakketkorting opnieuw bepaald.

 

Pandemie

Een besmettelijke ziekte die zich over een deel van de aarde, met name een continent of alle continenten, verspreidt. We spreken van een pandemie als de WHO (World Health Organisation) dit heeft verklaard.

 

Partner

  • De persoon met wie je getrouwd bent.
  • De persoon met wie je een geregistreerd partnerschap hebt.
  • De persoon waarmee je een relatie hebt, samenwoont en ingeschreven staat op hetzelfde adres.
    Familie in eerste of tweede graad kan niet worden aangemerkt als partner.

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Dit overzicht met wijzigingen is zorgvuldig samengesteld. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Stel rennend naar de auto

Vragen?

Is er iets onduidelijk? Dan kun je altijd contact opnemen. Bel 078 648 13 00 of stel je vraag online. Ben je het niet eens met de wijzigingen? Dat vinden we jammer, maar je hebt het recht om de verzekering op te zeggen. Let er dan wel goed op dat je dan op tijd ergens anders verzekerd bent.

Contact

Chat Bel Mail