Wijzigingen Algemene Verzekeringsvoorwaarden P22-ALG-01
Hieronder zie je per artikel wat er in de Algemene Verzekeringsvoorwaarden gewijzigd is. De wijzigingen kunnen in je voordeel, maar ook in je nadeel zijn. Lees deze pagina daarom goed door.
- Per artikel vatten we eerst kort voor je samen wat er is veranderd of toegevoegd.
- Daarna zie je de letterlijke tekst waarin de wijziging staat uit de nieuwe (versie 22-ALG-01) en de oude voorwaarden. Kijk goed welke oude voorwaarden je hebt. Dit vind je terug op jouw polisblad.
Artikel 1. Hoe komt de verzekeringsovereenkomst tot stand?
Wat is er aangepast?
We hebben meer uitleg toegevoegd over hoe de verzekeringsovereenkomst tot stand komt. En dat het aanvraagformulier de basis voor de verzekering vormt. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.
Artikel 3. Bij wie heb je de verzekering afgesloten?
Wat is er aangepast?
Er is uitleg toegevoegd over wie Promovendum en National Academic zijn. Promovendum is en blijft jouw aanspreekpunt. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.
Artikel 5. Voor wie zijn de verzekeringen van Promovendum?
Wat is er aangepast?
Er is aan de nieuwe voorwaarden toegevoegd met welke opleidingen je een verzekering aan kunt vragen. En wanneer wij een diploma kunnen opvragen. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.
Artikel 7. Wanneer mag je een verzekering stoppen?
Wat is er aangepast?
Er is toegevoegd wanneer er sprake is van een dubbele verzekering en wanneer je recht hebt op premieteruggave. We leggen uit dat er geen schade mag zijn geclaimd om in aanmerking te komen voor teruggave van premie. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.
Artikel 8. Wanneer mogen wij een verzekering stoppen zonder opzegtermijn?
Wat is er aangepast?
In bepaalde situaties mogen we de verzekering opzeggen zonder opzegtermijn. Hier zijn een aantal situaties toegevoegd. Namelijk:
- Wanneer de premie (ondanks een aanmaning) niet op tijd wordt betaald. Hiervoor gebeurde dit pas na één jaar na de uiterste betaaldatum.
- Wanneer je als verzekerde fraude pleegt of een medewerker bedreigt. Eerder werd bedreigen niet genoemd in de voorwaarden, dit is dus toegevoegd.
- Wanneer je als verzekerde naar het buitenland verhuist. Dit stond hiervoor alleen in een aantal Specifieke Verzekeringsvoorwaarden genoemd. Doordat dit nu is opgenomen in de algemene voorwaarden, kan dit dus een toevoeging zijn.
Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.
Artikel 9. Wanneer mogen wij een verzekering stoppen met twee maanden opzegtermijn?
Wat is er aangepast?
We hebben toegevoegd dat we de verzekering met twee maanden opzegtermijn mogen beëindigen als het gebruik van de verzekering negatief opvalt. Of wanneer de relatie met de partner eindigt en de premie is gebaseerd op de opleiding van de partner. In vergelijking met de oude voorwaarden hebben we meer recht gekregen om de verzekering te beëindigen.
Artikel 10. Wanneer is schade niet verzekerd?
Wat is er aangepast?
In de voorwaarden is toegevoegd dat schade door solar- of magnetische storm is uitgesloten. Ook is schade door een pandemie nu uitgesloten. In vergelijking met de oude voorwaarden is er nu geen vergoeding voor schade meer bij een solar- of magnetische storm.
Artikel 17. Wat als je één premiebetaling overslaat?
Wat is er aangepast?
Er is toegevoegd dat wanneer je een premiebetaling overslaat, je verzekering wordt geschorst én dat schade in die periode niet is verzekerd. Zie ook artikel 18 hieronder. Dit was al opgenomen in de voorwaarden, alleen was deze omschrijving nog algemeen. Hierdoor was niet voor elke verzekerde duidelijk dat één premiebetaling overslaan al gevolgen heeft voor de dekking van de verzekering. Dit is dus een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.
Artikel 18. Wat zijn de gevolgen als je te laat betaalt?
Wat is er aangepast?
Er is een artikel toegevoegd over het te laat betalen van de premie. De verzekering wordt dan stop gezet en de verzekerde wordt in dat geval intern geregistreerd als wanbetaler. Dit was al opgenomen in onze voorwaarden, maar werd nog niet zo specifiek omschreven. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.
Artikel 19. Wat als je de eerste premie niet betaalt?
Wat is er aangepast?
Er is toegevoegd dat de verzekering niet tot stand komt als de eerste premie niet wordt betaald. In vergelijking met de oude voorwaarden hebben we hiermee meer rechten om de aanvraag van de verzekering te laten vervallen wanneer de eerste premie niet wordt betaald.
Artikel 20. Wanneer mogen wij de premie of de voorwaarden aanpassen?
Wat is er aangepast?
Is de aanvraag van de verzekering gebaseerd op de hoogst afgeronde opleiding van de partner? In de nieuwe voorwaarden is toegevoegd dat we dan de premie of voorwaarden van de verzekering mogen aanpassen wanneer de relatie met de partner eindigt. In vergelijking met de oude voorwaarden hebben we dus meer rechten om de verzekering aan te passen wanneer de relatie met de partner eindigt.
Begrippenlijst
Wat is er aangepast?
De begrippen pakketkorting, pandemie, partner, atoomkernreactie en fraude zijn toegevoegd aan de begrippenlijst. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.
Dit overzicht met wijzigingen is zorgvuldig samengesteld. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.
Vragen?
Is er iets onduidelijk? Dan kun je altijd contact opnemen. Bel 078 648 13 00 of stel je vraag online. Ben je het niet eens met de wijzigingen? Dat vinden we jammer, maar je hebt het recht om de verzekering op te zeggen. Let er dan wel goed op dat je dan op tijd ergens anders verzekerd bent.