Autoschade: het schadeproces uitgelegd
Autoschade komt nooit uit. Wij gaan je helpen met de afhandeling van de schade en helpen je weer op weg. Op deze pagina lees je wat we precies voor je gaan doen en wat je zelf kunt doen om het proces te versnellen.
- Je gemelde schade
- Maak je schademelding compleet
- Schadeherstel. Snel weer op weg
- Wie betaalt de schade?
Lees verder voor meer informatie over de afhandeling van een schade, wat een expert doet of wat je moet doen bij letsel.
1. Je schademelding
Schade gemeld? Dan heb je een bevestiging ontvangen met informatie over je schade. In de meeste situaties hebben we nog meer gegevens nodig. Wat we precies nodig hebben, vind je bij je Gemelde schade in Mijn Promovendum.
2. Maak je schademelding compleet
Bekijk welke acties je moet voltooien. Denk aan het uploaden van een Europees schadeformulier of gegevens doorgeven van betrokken partijen. Alle verplichte acties via Mijn Promovendum afgerond? Dan kunnen wij aan de slag.
3. Schadeherstel. Snel weer op weg
4. Wie betaalt de schade?
Bij een schade wordt er altijd gekeken wie er aansprakelijk is, dus wie is er verantwoordelijk voor de schade. Degene die schuldig is, is meestal aansprakelijk voor het vergoeden van de schade.
Volgens de wet
Om te bepalen wie schuldig is, wordt er gekeken naar wie bepaalde verkeersregels heeft overtreden. In de wet is er nog meer vastgelegd over aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld als beide partijen schuldig zijn. De een verleent geen voorrang en de ander rijdt te hard. Is er een fietser of voetganger betrokken, dan wordt het motorvoertuig vaak voor minimaal 50% aansprakelijk gesteld.
Bewijsmateriaal
Met bewijsmateriaal wordt er bekeken wat er precies is gebeurd. Een belangrijk document hierbij is het Europees Schadeformulier. Als er politie bij aanwezig is, leggen zij de situatie ook vast. Ook jij kan extra bewijs aanleveren. Denk aan getuigenverklaringen, foto's van remsporen op het wegdek. Met al deze informatie van bewijsmateriaal en wet kunnen we de schuld van een aanrijding vaststellen.
Dader onbekend
In sommige situaties kan je via het Waarborgfonds Motorverkeer de schade proberen te verhalen. Het Waarborgfond beoordeelt of de schade in aanmerking komt voor vergoeding. Deze beoordeling duurt vaak 8 weken. Lees meer over het Waarborgfonds.
Ook interessant om te weten
Hoelang duurt het schadeproces?
Hoelang het afronden van een schade duurt, is afhankelijk van een aantal zaken: de dekking van jouw verzekering, soort schade, de informatie die wij krijgen en de medewerking van de betrokken partijen. En natuurlijk helpt het als jij jouw informatie snel en volledig online aanlevert.
Dan kan het snel afgehandeld worden. Meestal is het zo dat we 2 weken nadat alle informatie vanuit jou én andere partijen ontvangen is, we de schade inhoudelijk in behandeling kunnen nemen. Uiteindelijk bepaalt de beschikbaarheid van onderdelen en de planning van de schadehersteller hoe snel jouw auto hersteld wordt.
Is je schade niet verzekerd en kan de schade wel verhaald worden bij de tegenpartij? Dan zijn we afhankelijk van de reactiesnelheid en informatie van deze betrokken partijen. Over het algemeen weten we dat, als er een tegenpartij bij betrokken is, de hele afhandeling van een schade 3 tot 6 maanden kan duren. Uiteraard houden we je op de hoogte.
Schade-expert
In sommige situaties wordt er door ons een expert ingeschakeld om de schade te beoordelen. Als je bijvoorbeeld naar een eigen gekozen schadehersteller gaat. De expert beoordeelt de omvang van de schade en maakt een inschatting van de kosten om de schade te herstellen. Dit gebeurt bij de schadehersteller op locatie of via een video-verbinding. De expert maakt altijd een rapport op dat hij met ons deelt. We ontvangen dit rapport meestal 10 werkdagen nadat hij de auto heeft bekeken. Op basis hiervan beoordelen wij hoe we de schade verder kunnen afhandelen.
Gewond of ander letsel?
Heb jij of één van de inzittenden letsel opgelopen door een ongeval? Dan wensen we je natuurlijk allereerst een spoedig herstel. Een ongeval kan lichamelijke en emotionele impact hebben. Onze collega’s van Team Personenschade geven je de begeleiding die nodig is bij de afhandeling van jouw schade.
Komen de klachten later en is een ander aansprakelijk? Onze collega's van Letselhulpservice kunnen je kosteloos helpen bij het verhalen van kosten. Denk hierbij aan extra gemaakte medische kosten, reiskosten, verlies van inkomsten of verschuiving van huishoudelijke taken kunnen verhaald worden op de tegenpartij. Wil je meer weten? Lees dan hier verder.
Deze informatie is zorgvuldig samengesteld. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend. Meer weten? Bekijk de uitgebreide voorwaarden.