Mensen rennen naar de auto

Autoschade: het schadeproces uitgelegd

Autoschade komt nooit uit. Wij gaan je helpen met de afhandeling van de schade en helpen je weer op weg. Op deze pagina lees je wat we precies voor je gaan doen en wat je zelf kunt doen om het proces te versnellen.
 

  1. Je gemelde schade
  2. Maak je schademelding compleet
  3. Schadeherstel. Snel weer op weg
  4. Wie betaalt de schade?

 

Lees verder voor meer informatie over de afhandeling van een schade, wat een expert doet of wat je moet doen bij letsel. 

kop-staartbotsing

1. Je schademelding

Schade gemeld? Dan heb je een bevestiging ontvangen met informatie over je schade. In de meeste situaties hebben we nog meer gegevens nodig. Wat we precies nodig hebben, vind je bij je Gemelde schade in Mijn Promovendum

Mijn Promovendum

2. Maak je schademelding compleet

Bekijk welke acties je moet voltooien. Denk aan het uploaden van een Europees schadeformulier of gegevens doorgeven van betrokken partijen. Alle verplichte acties via Mijn Promovendum afgerond? Dan kunnen wij aan de slag. 

3. Schadeherstel. Snel weer op weg

Gereedschap icoon

Met ons samenwerkende schadeherstellers

Heb je autoschade? Dan wil je dat dit snel en goed hersteld wordt. Wij hebben een uitgebreid netwerk van autoschadeherstellers waar we mee samenwerken. Kies je voor een met ons samenwerkende schadehersteller, dan heeft dit veel voordelen voor jou: 

  • 4 jaar garantie op de gerepareerde onderdelen.
  • Minder of zelfs geen eigen risico
  • Meer mogelijkheden voor vervangend vervoer als je auto wordt hersteld. 
  • En wij zorgen ervoor dat alles verder met de factuur geregeld wordt! 

 

Kortom, herstel via een autoschadehersteller waar we mee samenwerken is een slimme keuze. 

Euro icoon

Naar jouw eigen gekozen schadehersteller

Wil je toch jouw auto laten herstellen bij een eigen gekozen schadehersteller? Geen probleem. Dat betekent het volgende: 

  • Je hebt dan minimaal een eigen risico van 500 euro. 
  • We vergoeden een uurtarief van maximaal 70 euro. Hierdoor kan, naast het eigen risico, een deel van de schade voor je eigen rekening komen. 
  • Je regelt de reparatie van je auto verder zelf. 
  • We vragen je om een offerte te uploaden via Mijn Promovendum. Binnen een aantal dagen hoor je welke kosten we vergoeden. 
  • De factuur betaal je eerst zelf. Hierna kan je deze uploaden via Mijn Promovendum voor de afgesproken vergoeding. 

4. Wie betaalt de schade?

Bij een schade wordt er altijd gekeken wie er aansprakelijk is, dus wie is er verantwoordelijk voor de schade. Degene die schuldig is, is meestal aansprakelijk voor het vergoeden van de schade.

Volgens de wet

Om te bepalen wie schuldig is, wordt er gekeken naar wie bepaalde verkeersregels heeft overtreden. In de wet is er nog meer vastgelegd over aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld als beide partijen schuldig zijn. De een verleent geen voorrang en de ander rijdt te hard. Is er een fietser of voetganger betrokken, dan wordt het motorvoertuig vaak voor minimaal 50% aansprakelijk gesteld. 

Bewijsmateriaal

Met bewijsmateriaal wordt er bekeken wat er precies is gebeurd. Een belangrijk document hierbij is het Europees Schadeformulier. Als er politie bij aanwezig is, leggen zij de situatie ook vast. Ook jij kan extra bewijs aanleveren. Denk aan getuigenverklaringen, foto's van remsporen op het wegdek. Met al deze informatie van bewijsmateriaal en wet kunnen we de schuld van een aanrijding vaststellen. 

Dader onbekend

In sommige situaties kan je via het Waarborgfonds Motorverkeer de schade proberen te verhalen. Het Waarborgfond beoordeelt of de schade in aanmerking komt voor vergoeding. Deze beoordeling duurt vaak 8 weken. Lees meer over het Waarborgfonds.

Ook interessant om te weten

Hoelang duurt het schadeproces?

Hoelang het afronden van een schade duurt, is afhankelijk van een aantal zaken: de dekking van jouw verzekering, soort schade, de informatie die wij krijgen en de medewerking van de betrokken partijen. En natuurlijk helpt het als jij jouw informatie snel en volledig online aanlevert. 

Dan kan het snel afgehandeld worden. Meestal is het zo dat we 2 weken nadat alle informatie vanuit jou én andere partijen ontvangen is, we de schade inhoudelijk in behandeling kunnen nemen. Uiteindelijk bepaalt de beschikbaarheid van onderdelen en de planning van de schadehersteller hoe snel jouw auto hersteld wordt. 

Is je schade niet verzekerd en kan de schade wel verhaald worden bij de tegenpartij? Dan zijn we afhankelijk van de reactiesnelheid en informatie van deze betrokken partijen. Over het algemeen weten we dat, als er een tegenpartij bij betrokken is, de hele afhandeling van een schade 3 tot 6 maanden kan duren. Uiteraard houden we je op de hoogte. 

Schade-expert

Schade-expert

In sommige situaties wordt er door ons een expert ingeschakeld om de schade te beoordelen. Als je bijvoorbeeld naar een eigen gekozen schadehersteller gaat. De expert beoordeelt de omvang van de schade en maakt een inschatting van de kosten om de schade te herstellen. Dit gebeurt bij de schadehersteller op locatie of via een video-verbinding. De expert maakt altijd een rapport op dat hij met ons deelt. We ontvangen dit rapport meestal 10 werkdagen nadat hij de auto heeft bekeken. Op basis hiervan beoordelen wij hoe we de schade verder kunnen afhandelen.

Gewond of ander letsel?

kop-staartbotsing

Heb jij of één van de inzittenden letsel opgelopen door een ongeval? Dan wensen we je natuurlijk allereerst een spoedig herstel. Een ongeval kan lichamelijke en emotionele impact hebben. Onze collega’s van Team Personenschade geven je de begeleiding die nodig is bij de afhandeling van jouw schade. 

 

klachten auto-ongeluk

Komen de klachten later en is een ander aansprakelijk? Onze collega's van Letselhulpservice kunnen je kosteloos helpen bij het verhalen van kosten. Denk hierbij aan extra gemaakte medische kosten, reiskosten, verlies van inkomsten of verschuiving van huishoudelijke taken kunnen verhaald worden op de tegenpartij. Wil je meer weten? Lees dan hier verder.

 

Document met vinkjes

Afronden van je schade

Na de beoordeling van je schade informeren wij je ook over de afronding van de schade. Je ontvangt altijd een toelichting waarom een schade wel of niet vergoed wordt. Heb je nog geen informatie gehad of er gevolgen zijn voor je bonus-malus of premie? Dan ontvang je hier bij de afronding ook bericht over. In een enkel geval kan ons advies zijn om een schade zelf te betalen. Omdat dit op lange termijn voordeliger is bijvoorbeeld. Onze schadespecialisten zullen je hier dan altijd even over informeren. Zo maken we samen de beste keuze voor jou. 

Deze informatie is zorgvuldig samengesteld. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend. Meer weten? Bekijk de uitgebreide voorwaarden.

Niet gevonden wat je zocht?

Of bel: 078 648 13 00

Contact

Chat Bel Mail