gezin in bed

Ik word ziek in het buitenland. Wat nu?

Gepubliceerd op 03-04-2024

Hopelijk hoef je daar niet over na te denken, maar in geval van ziekte of een ongeluk is het handig om je praktische zaken op orde te hebben. Waar moet je bijvoorbeeld op letten met je verzekeringen? Wat moet je doen als je onverwacht hulp nodig hebt? Wij geven je antwoord op de 5 meest gestelde vragen.

De 5 meest gestelde vragen

1. Valt zorg in het buitenland onder de zorg- of reisverzekering?

Zorgkosten die je maakt in het buitenland, vallen allereerst onder je zorgverzekering. Een reisverzekering kan hier wél een belangrijke aanvulling op zijn. Enkele voorbeelden:

 

  • Heb je een ambulance nodig? De kosten van een ambulancerit worden gedekt door jouw zorgverzekering voor maximaal 100% van het tarief dat de zorgverzekeraar in Nederland zou betalen. Hetzelfde geldt voor de kosten van een arts of ziekenhuis. Je kunt je aanvullend verzekeren voor kosten die in het buitenland hoger uitvallen. Kies bijvoorbeeld voor een reisverzekering met de extra module Medische kosten. Zo krijg je via de reisverzekering ook eventuele zorgkosten vergoed die niet opgenomen zijn in je zorgverzekering.
  • Maak je kosten om de ambulance te bereiken (bijvoorbeeld bij een ongeval in moeilijk begaanbaar wandelgebied)? Dan worden deze gedekt vanuit je reisverzekering.
  • Met de gipsvlucht naar Nederland? Deze kosten vallen onder je reisverzekering, net als ander medisch noodzakelijk vervoer naar huis. Ben je op wintersport? Dan is een gipsvlucht alleen gedekt als je de module Wintersport hebt.   

2. Wat moet ik doen als ik ziek word in het buitenland?

Je kunt het beste als eerst contact opnemen met de alarmcentrale van jouw zorgverzekering. Dit nummer staat meestal vermeld op je (digitale) zorgpas. Je kunt ook contact opnemen met de alarmcentrale van je reisverzekeraar. 

 

Heb je een Promovendum reisverzekering? Bel dan onze Alarmcentrale 0031 78 648 13 23. Belangrijk: gooi de rekeningen en bonnen van je zorgkosten niet weg. Wanneer je zelf een bedrag vooruitbetaald hebt, kun je hiermee thuis de declaratie indienen.

3. Welke acties moet ik ondernemen als ik acuut hulp nodig heb?

Bel bij een acuut noodgeval 112 of het noodnummer van het land waar je bent. Bel bij spoed ons alarmnummer 0031 78 648 13 23. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar en bieden je snel deskundige hulp in het Nederlands. 

4. Ik heb medische kosten gemaakt in het buitenland. Hoe declareer ik deze op mijn reisverzekering?

Je kunt het beste je medische zorgkosten declareren bij je zorgverzekeraar. Maak ook direct een melding van deze kosten bij je reisverzekeraar. Krijg je niet alle kosten vergoed door de zorgverzekeraar?  Dan kun je aanspraak maken op een vergoeding vanuit je reisverzekering als de schade hierop gedekt is. Je moet wel de module Medische kosten hebben afgesloten. Je kan je (medische) schade bij ons eenvoudig online melden via Mijn Promovendum. 

5. Worden al mijn medische kosten in het buitenland vergoed?

Zorgkosten in het buitenland vallen in eerste instantie onder je zorgverzekering. Zijn de kosten hoger dan ze in Nederland zouden zijn? Dan worden deze vaak gedekt met de extra dekking Medische kosten.

 

Je bent alleen verzekerd voor kosten van acute noodgevallen die op reis zijn ontstaan en die niet kunnen wachten tot je terug in Nederland bent. Daarnaast moet de behandelend arts erkend zijn. Houd er rekening mee dat het eigen risico van je zorgverzekering niet wordt vergoed.

Contact

Chat Bel Mail